أخبار عاجلة
الرئيسية » فيسبوكيات » أطلق ناشطون مصريون وسم : #عصيان_مدني… دعوات مصرية بعد رفع الأسعار وإلغاء الدعم

أطلق ناشطون مصريون وسم : #عصيان_مدني… دعوات مصرية بعد رفع الأسعار وإلغاء الدعم

رغم انشغال مواقع التواصل الاجتماعي بمباريات كأس العالم والمواجهات العربية، أطلق ناشطون مصريون وسم عصيان مدني، يدعون من خلاله للعصيان المدني لمواجهة رفع نظام الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي لأسعار الوقود والمنتجات البترولية.

وحاولت كتائب النظام الإلكترونية الرد على من يغردون على الوسم، والتخويف من أي رد فعل ضد قرارات النظام، مرددين اسطوانة “مش أحسن ما نبقى زي سورية والعراق”.

ودعا الناشط عمرو الشريف: “‏الهاشتاج ده بدأ يتفعل علي تويتر ‎عصيان مدني، يا ريت يا جماعة نتفاعل ومانحبطش الناس. اتكلم مع أهلك في البيت وأصحابك مش بنقولك انزل الشارع موت. كل واحد يتكلم مع أقرب الناس ليه .. عصيان مدني”.

وغرّد محمد عبد العزيز: “‏‎عصيان مدني.. يا مسهل .. أنا شايف ان مجرد التفكير في العصيان جاب نتيجة .. اعلام السيسى بيحذر الناس من العصيان المدنى .. بدأت تندع أهي”.

ورأى محمد عبد الرحمن: “‏‎عصيان مدني الحل الوحيد لانقاذ أقدم بلد على وجه الأرض”. وتساءل الجندي: “‏‎عصيان مدني.. في أسئلة وجودية كتير، زي مثلا … حسني كان ممشيها ازاي؟؟ السيسي عمل حاجات تخلي الحجر ينطق …احنا هننطق امته؟؟ وهيكون السيسي وصلنا لفين؟ المستقبل عامل ازاي؟”.

وخاطبت إيناس المصريين: “‏مرت ذكرى ورا ذكرى والناس نيام باعوا الجزر وفرطوا في شريان الحياة وهربوا الآثار قتل وتعذيب واختفاء وتنكيل، رفعوا الدعم وسعر الميه والنور والغاز والمترو، كل ده في مقص واحد، اختبروا حلمنا وصبرنا وما وجدونا الا حمام، ما انت ساكت ومعروف السكوت علامة الرضاا! عصيان مدني”.

بدوره، غرد حسام: “‏‎عصيان مدني.. العصيان المدني زي شكة الدبوس، نصيحة جرب ومش هتندم ، جرب تقول مش دافع، جرب تقول مش نافع”.

من جهته اقترح محمود: “‏‎وماذا بعد غلاء الاسعار؟ والله الموضوع محتاج منشورات زي زمان تترمي على الناس في المواصلات والميادين والمترو والمناطق اللى فيها تجمعات والناس كلها تتفق على ‎عصيان مدني”.

وأكد “كريموفيتش”: “‏‎عصيان مدني.. أنا متضامن مع العصيان ومتحمل عواقبه حتى لو كانت موت، أنا كده كده ميت لما أموت راجل أحسن من اني أعيش جبان مضروب بالجزمة من بلحة”.



تنويه : ماينشر على صفحة فيسبوكيات تعبر عن رأي وفكر كاتبه ولاتعبر بالضرورة عن رأي الموقع